Aktiv soladfærd og reduceret brystkræftrisiko

Brystkræftrisikoen reduceres med 15% blandt kvinder med aktiv soladfærd i ungdommen,  konkluderer svensk undersøgelse.

Undersøgelsen fulgte 49.261 svenske kvinder, der ved undersøgelsens start i 1992 var i alderen 30-49 år.
Der blev ikke fundet sammenhæng mellem akkumuleret UV-stråling og cancerrisiko i aldersintervallet 10-39 år, men blandt de, der solbadede mindst én uge om året var der en generel nedsat risiko for kræft, når man sammenlignede med de, der ikke solbadede.

Solariebrug var positivt forbundet med en reduceret risiko for brystkræft, og ingen anden sammenhæng mellem solarium og kræft kunne konstateres, og dermed altså heller ikke øget risiko for modermærkekræft.

Kilde: Prospective study of UV exposure and cancer incidence among Swedish women
Ling Yang, Marit B. Veierod, Marie Lof, et al.
Department of Medical Epidemiology and Biostatistics, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden, et al.

Baggrund for IARC's klassificering af solarium

En række avisoverskrifter har været misvisende i forbindelse med solariums placering i gruppe 1 i IARC’s klassifikation af carcinogenitet. Disse historier er vildledende og baserede misforståelser. Vi gennemgår sagen kort.