Der er intet belæg for at påstå, at solarium skulle være mere skadeligt end sollys – snarere tværtimod, hvis man henviser til det ustabile ozonlag. Stigningen af tilfælde af hudkræft begyndte flere årtier før åbningen af det først solcenter.

Når Kræftens Bekæmpelse påstår, at blot ét besøg i solarium om måneden øger risikoen for at få hudkræft med to til tre gange, er det helt uden videnskabeligt belæg.

En norsk-svensk undersøgelse fra 2003 er blevet udlagt som et sandhedsbevis, men dette tilbagevises af den danske dermatolog og professor Hans Chr. Wulff, der i en kommentar til Berlingske Tidende den 22. oktober 2003 udtaler: “Den norsk-svenske undersøgelse beviser ikke en direkte sammenhæng mellem solarier og modermærkekræft” citat slut.

Det UV-lys, man finder i et moderne solarium, har et lysspektrum, der er helt sammenligneligt med solens – med den væsentligste tilføjelse, at skadelig UV-C stråling fjernes 100 % i solariets filtre.

Dansk Solarie Forening anerkender, at UV-lys kan være sundhedsskadeligt, hvis det misbruges og overforbruges. Dette er ikke anderledes end situationen for en lang række almindelige fødevarer og nydelsesmidler.