Begrebet sund kulør eksisterer

En kommission nedsat af EU, har brugt adskillige måneder på at konkludere, at UV-lys fra sol og solarium er ens…  Og ikke overraskende vælger kommissionen, der hovedsagelig består af hudlæger, at fokusere på risici i forbindelse med overdreven solbadning fremfor en mere balanceret tilgang, hvor også de betydelige helbredsmæssige fordele ved mådeholden solbadning tages i betragtning.

TSUNAMI AF KRITISKE KOMMENTARER
Da kommissionen udsendte sit rapportudkast i foråret udløste det en strøm af kritiske kommentarer fra eksperter inden for sundhed, UV-teknologi og standardisering. 34 organisationer og enkeltpersoner bidrog med ekspertviden, men uden at gøre det store indtryk på kommissionen. Studier, der kunne fremvise positiv forbindelse mellem solbadning og sundhed blev i overvejende grad frasorteret med henvisning til, at disse lå uden for det stillede mandat, og studier baseret på moderne EU-standardiserede solarier var helt fraværende i undersøgelsen, og i stedet erstattet af studier fra bl.a. Australien, der har helt andre tekniske krav til solarier.

DSF har den holdning, at forbrugerens tryghed og sundhed tjenes bedst ved en fortsat implementering af den danske lov om solarier, der bygger på den gældende EU-standard, herunder markedskontrol af høj faglighed, udført i dækkende omfang.
DSF 2016/12/05.

Tidligere indlæg

Baggrund for IARC's klassificering af solarium

En række avisoverskrifter har været misvisende i forbindelse med solariums placering i gruppe 1 i IARC’s klassifikation af carcinogenitet. Disse historier er vildledende og baserede misforståelser. Vi gennemgår sagen kort.