Sluk for oplysning om sundhed i solarier

Svensk videnskabeligt studie, der fulgte 49.261 kvinder i 15 år, forbinder solbadning i sol og solarium med nedsat risiko for bl.a. brystkræft. (Men sig det for gud skyld ikke til nogen!)

Mørket falder på og bladende falder af træerne. Det markerer i vores univers især to ting: Mange danskere tanker igen velvære i solariet, og Kræftens Bekæmpelse starter den årlige ”Sluk Solariet” kampagne, der historisk set er en af Kræftens Bekæmpelses mest indbringende reklameaktiveter, blandt andre finansieret af TrygFonden og kosmetikkæden Matas.

I skrivende stund er det et tema, at nogle solcentre, i flg. BT, har sat fokus på solbadning og nedsat risiko for brystkræft.

Ytringsfrihed med måde
I Dansk Solarie Forening er vi bekendte med, at der findes en række videnskabelige undersøgelser, der sætter solbadning i forbindelse med nedsat risiko for kræft i almindelighed, og brystkræft, tarmkræft og lungekræft i særdeleshed. Men vi er også bekendte med den præmis der gælder i et forsimplet mediebillede, nemlig at når Kræftens Bekæmpelse ytrer sig negativt om solarier, så er det ”valid forbrugerinformation”. Men hvis en solarieekspert deler sin viden om en positiv forbindelse mellem solbadning og sundhed, ja så risikerer man at gøre sig skyldig i ulovlig anprisning.

Del kun lovpligtig information i solcenteret
Et DSF certificeret solcenter er et sted hvor danskerne kan nyde et velfortjent pusterum i en travl hverdag, og er efter vores opfattelse ikke stedet hvor man læser videnskabelige undersøgelser.
Vi skal derfor opfordre til, at solarieejere ikke deler deres viden om solariets positive effekt på helbredet, men udelukkende ophænger den lovpligtige information i centeret.