Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/www.dansksolarieforening.dk/www/wp-content/plugins/mailpress/mp-content/add-ons/MailPress_mailinglist.php on line 156
» Stikprøvekontrol i danske solarier | Dansk Solarie Forening

Stikprøvekontrol i danske solarier

Sikkerhedsstyrelsen er netop nu igang med den varslede stikprøve kontrol i danske solarier.
Det er den første landsdækkende kontrolaktion siden den nye solarielov trådte i kraft i efteråret 2014. Styrelsen vil blandt andet holde øje med, om solarierne lyser kraftigere end tilladt og tjekke, om den obligatoriske plakat fra Sundhedsstyrelsen hænger synligt fremme.
DSF – Dansk Solarie Forening hilser kontrolaktionen velkommen
– og finder det positivt, at man nu følger op på den praktiske implementering af de nye regler, men DSF har tidligere på året indklaget den obligatoriske solarieplakat for Folketingets Ombudsmand. Det er sket fordi Dansk Solarie Forening har den holdning, at plakaten fra Sundhedsstyrelsen har karakter af holdningsbaseret skræmmekampagne og ikke vejledning baseret på faktuel viden, som det var intentionen bag lovgivningen. Den opfattelse står Dansk Solarie Forening ikke alene med. Det fremgår nemlig af korrespondance mellem Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen, at embedsmænd i det daværende ministerium havde samme holdning, da de uden forudgående og forventet orientering modtog Sundhedsstyrelsens færdige plakat.
Plakaten skal stadig benyttes – vildledende eller ej!
Folketingets Ombudsmand har netop sendt sagen til partshøring i det nye sundheds- og ældreministerium, men indtil der eventuelt foreligger en ændring, er det vigtigt at pointere, at der stadig er pligt til at ophænge den nuværende plakat, vildledende eller ej.