Sikkerhedsstyrelsen: “Få styr på UV-typen”

Danmark, 17. marts 2016.
Sikkerhedsstyrelsen har netop offentliggjort resultatet af en stikprøvekontrol på 14 adresser, der blev udført i perioden november-december 2015.
Den danske solarielov trådte i kraft i efteråret 2014, så det var både forventet og imødeset, at Sikkerhedsstyrelsen ville iværksætte et tilsyn.

DSF beklager manglende dialog
Sikkerhedsstyrelsen har ikke kontaktet brancheforeningen med resultatet af deres første stikprøvkontrol, selvom det er cirka tre måneder siden stikprøverne blev udført. Det skal vi beklage, specielt fordi resultatet umiddelbart peger på et problem på halvdelen af de 14 adresser, ud af ialt 624, der er registreret hos Sikkerhedsstyrelsen. Dansk Solarie Forening har derfor i dag kontaktet Sikkerhedsstyrelsen med henblik på et møde, der skal afdække de faktiske forhold omkring målingerne i de 14 solarier, hvor der blev konstateret afvigelser.

Solarieejerens ansvar
Det er solarieejerens ansvar, at solarierne overholder de grænseværdier, der er fastlagt i lovgivningen. Dansk Solarie Forening er bekendt med, at der blandt solarieeejerne kan være tvivl om reglerne, især fordi den danske lovgivning om både grænseværdier og målemetode afviger fra den Europæiske Standard, som solarierne er fabrikeret efter. Vi opfordrer derfor til, at solarieejere, der er det mindste i tvivl om deres solarier opfylder de danske krav, straks kontakter deres leverandør med henblik på en faglig gennemgang.

Viden

Nuanceret viden om solbadning

Dansk Solarie Forening ønsker at give læger, forskere og sagkyndige mulighed for at komme til orde og formidle deres viden om sol og dens virkning på mennesker. Formålet er at nuancere debatten.