REGERINGSPÅBUD – “solcentre skal lukke”

Danmark, 17. marts 2020 – 19.30

Dansk Solarie Forening har netop gennem diverse medier erfaret, at regeringen påbyder “lukning af solcentre” gældende fra den 18. marts kl. 10.00.

Dansk Solarie Forening skal beklage, at vi ikke på forhånd er blevet konsulteret eller orienteret om regeringens påbud, så vi må derfor henvise til dagspressen eller andre kilder til information om dette påbud. Vi kan således ikke svare på, om påbudet omfatter alle solarier med offenlig adgang, uanset betjeningsform, desværre…
Vi opfordrer derfor til, at alle, der stiller behandling med solarium til rådighed, følger påbudet og holder sig orienteret i diverse medier.

Baggrund for IARC's klassificering af solarium

En række avisoverskrifter har været misvisende i forbindelse med solariums placering i gruppe 1 i IARC’s klassifikation af carcinogenitet. Disse historier er vildledende og baserede misforståelser. Vi gennemgår sagen kort.