Ny dansk solarielov vedtaget

Den 3. juni 2014 har et bredt flertal i Folketinget vedtaget L163 ”Lov om solarier”

Loven træder i kraft den 1. august 2014 – og regulerer offentligt tilgængelige solarier, som stilles til rådighed for kosmetisk brug til ikke-lægelige formål. Det vil f.eks. sige solarier i sol- og fitnesscentre, hos frisøer og kosmetologer, og på hoteller.

Loven i hovedtræk:

• Solarier må maksimalt have en udstråling på 0,3W/m2 (vægtet rødmespektrum)
  • Solarierne skal mærkes med UV-type samt ækvivalenskoder for lyskilder, der kan benyttes
  • Kun solarier af UV-type III må benyttes i centre uden betjening af uddannet personale
  • Solarier med UV-type I og UV-type II kan benyttes i centre med betjening af uddannet personale.
  • Solarier skal være forsynet med en timer med sikkerhedsfunktion, der afbryder behandlingen ved en opnået stråledosis på maks. 800 J/m2
  • Der skal være adgang til UV-beskyttelsesbriller
  • Alle solarier skal registreres hos Sikkerhedsstyrelsen / Link til registrering på virk.dk
  • Der skal ophænges en informationsplakat fra Sundhedsstyrelsen. Den kan gratis rekvireres her
  • Overtrædelse straffes med bøde i niveauet kr. 5.000,00 – kr. 25.000,00
  • Sikkerhedsstyrelsen vil fortsat være kontrollerende myndighed.

Dansk Solarie Forenings medlemmer svarer gerne på spørgsmål om lovens udmøntning i praksis.

Loven kan læses i sin helhed her

Baggrund for IARC's klassificering af solarium

En række avisoverskrifter har været misvisende i forbindelse med solariums placering i gruppe 1 i IARC’s klassifikation af carcinogenitet. Disse historier er vildledende og baserede misforståelser. Vi gennemgår sagen kort.