Kræftens Bekæmpelse vildleder – DR beklager!

Danmark, 21. marts 2014:
DR har netop beklaget et indslag om den kommende solarielov, der blev bragt i TV-Avisen den 22. januar 2014.

Med Kræftens Bekæmpelse som kilde, tegnede indslaget et stærkt misvisende billede af omfanget af unges solbadning i solarier samt af konsekvenserne af heraf.
Kræftens Bekæmpelse havde oplyst DR’s redaktion, at unge solbader næsten uændret i solarier, med et fald på ”kun 1%”.
Men når man nærlæser Kræftens Bekæmpelses egne tal er faldet på hele 63% i perioden 2008 og 2012.

DR benytter også lejligheden til at beklage en anden del af indslaget, hvoraf det fremgår, at en ung dansk kvinde har fået modermærkekræft ”efter at have solbadet i solarium.”
Denne del af indslaget følger en drejebog fra Kræftens Bekæmpelses søsterorganisation i Australien, for hvem det er lykkedes at få indført et total-forbud mod solarier ved brug af samme model: ”Ung kvinde har fået modermærkekræft efter kun få besøg i solarium”. Drejebogen er så effektiv, at den blev fremhævet og anbefalet på et internationalt seminar Kræftens Bekæmpelse afholdte i København i maj 2011.

Påstanden, som den fremsættes både i Danmark og i Australien, savner enhver form for klinisk dokumentation, men det er “effektiv kommunikation”, men også en kommunikationsform DR nu beklager, at have ladet sig “fange” ind i.

Link til DR Nyheders præcisering:http://www.dr.dk/Om_DR/Fejl+og+fakta/2014/03/20222044.htm

Kræft og solarier

Her finder du henvisninger til en række relevante videnskabelige artikler, der er publiceret af anerkendte forskere i akademiske tidsskrifter.