Kræftens Bekæmpelse vil skabe lovløse tilstande

BØRN SOLBADER IKKE I SOLARIER
- og de unge gør det med deres forældres viden og accept.

Kræftens Bekæmpelse vil forbyde unge under 18 år at solbade i offentlige solarier, selvom flere end 80% af de unge gør det med deres forældres accept.

I samarbejde med TrygFonden har Kræftens Bekæmpelse netop publiceret undersøgelsen ”Børn og unges solarievaner 2012″.
I rapporten kan man læse, at danske unge går betydeligt mindre i solarium end tidligere, men også, at de unge, der solbader i solarium, for langt størstedelens vedkommende (83%), gør det med deres forældres viden og accept.

ET FORBUD VIL SKABE LOVLØSE TILSTANDE
I følge Kræftens Bekæmpelses rapport vil kun 3% af de unge følge et forbud, der forbyder dem adgang til solbadning i solarier. Man må på den baggrund formode, at de unges solbadning med stor sandsynlighed blot vil flytte fra offentlige solarier til private. Private solarier kan i modsætning til offentlige frit anskaffes og benyttes uden vejledning, autoriseret service, myndighedernes kontrol og uden krav om godkendte solarielyskilder.

Dansk Solarie Forening har ved flere lejligheder påpeget dette paradoks, også over for Kræftens Bekæmpelse, der nu selv leverer dokumentation for, at et forbud vil skabe lovløse tilstande og have en entydig negativ effekt for de danskere der vælger at solbade i et solarium.