Knæk cancer – men ikke folkesundheden

Dansk Solarie Forening har en åben og aktiv dialog med nyhedsformidlere, lige fra landsdækkende medier til journaliststuderende. Vi siger meget sjældent nej-tak til at medvirke i en artikel eller et indslag om solarier, og når det sker, er der en god grund.

Den 8. oktober 2018 afslog vi at medvirke i et båndet indslag til TV2 Nyhederne. Indslaget skulle handle om en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, der konkluderede en sundheds- og samfundsøkonomisk fordel ved at forbyde unge under 18 års solbadning solarier.

Dansk Solarie Forening fik ca. to timer til at forholde sig til en rapport på 17 sider inkl. referencer til 45 forskellige forskningsstudier. Interviewet kunne ikke afvikles ”live”, men skulle redigeres. Det stod derfor hurtigt klart, at præmissen var givet på forhånd: Branchen var udset til at spille en rolle i et indslag, hvor resultatet var givet på forhånd.
Det indgik også i overvejelserne, at Kræftens Bekæmpelse og TV2 har et tæt samarbejde omkring ”Knæk cancer” kampagnen, der netop på dagen blev skudt i gang.
Tilliden til en fair og journalistisk objektiv tilgang til emnet kunne denne gang ikke etableres…

Vi bringer derfor her vores kommentar til kampagnen, de især lider af to åbenlyse og alvorlige fejl:
1. Den medregner ikke korrekt den sundhedsmæssige netto-effekt af et fornuftig forbrug af sol og solarium, selvom to meget store skandinaviske befolkningsstudier dokumenterer dette.
2. Kampagnen baserer sig ikke på forhold som kendetegner de aktuelle i Danmark.
Her solbades der i moderne solarier, underlagt dansk lovgivning. Kræftens Bekæmpelse har i stedet valgt udenlandske studier, der er optil 35 år gamle og baserer sig på solbadning i solarier fra 1970’erne…

De fleste kan nok være enige om, at stort set alt hvad vi omgiver os med har undergået stor forandring i den periode. Det gælder naturligvis også solarier!