Hjertesundhed

Sol med omtanke kan være den billigste og simpleste forebyggelse af hjertesygdom

Ny forskning fra Københavns Universitet og Herlev Hospital viser, at et lavt niveau af D-vitamin er forbundet med markant forøget risiko for blodpropper i hjertet og tidlig død. Studiet involverer over 10.000 danskere og er publiceret i det anerkendte amerikanske tidsskrift Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology.

– “Den billigste og simpleste vej til D-vitamin er at lade solen skinne på huden med jævne mellemrum. Meget tyder på, at solskin er godt, men man skal udgå at blive skoldet, da det øger risikoen for hudkræft. Kost med et rigt indhold af D-vitamin er også godt, men det er uvist, om D-vitamin som kosttilskud forebygger hjertesygdom og død”, siger professor Børge Nordestgaard.

Kilde: http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2012/2012.9/mangel-paa-d-vitamin-oeger-risikoen-for-hjertesygdom/