Forbud mod unges solbadning

Det er veldokumenteret, at UV-lys fra sol og solarium, der nydes med omtanke, har en positiv effekt på helbredet.

Det fremgår utvetydigt af konklusionen på det største videnskabelige studie på området. Et studie, der omfattede 29.518 svenske kvinder, som blev fulgt gennem 20 år af forskerne fra Karolinska Institutet i Stockholm.
Konklusionen er, at kvinder med en aktiv adfærd i solen har længere levetid, blandt andet som følge af nedsat risiko for hjerte-karsygdomme og kræft.1

Samtidig viser undersøgelsen fra Sverige, at de kvinder, der helt undgår solbadning, har overdødelighed svarende til cigaretrygere!1
Det vil derfor sikkert undre nogle, at Kræftens Bekæmpelse i Danmark fortsat forsøger at skræmme danskerne væk fra solbadning i solarium, senest med en gentagelse af ønsket om en lovændring der skal gøre det forbudt for unge under 18 år, at solbade i solarium.
Tankevækkende når man ved, at i netop solarier solbader man med den laveste risiko for solskoldning overhovedet.

1: kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26992108)