Dansk Solarie Forenings respons til WHO’s undersøgelse

Dansk Solarie Forening tager afstand fra den mediedækning, der har fulgt i kølvandet på IARC’s placering af solarium i gruppe 1 i sin oversigt over, om stoffer er carcinogene eller ej. Almindeligt sollys har været i gruppe 1 siden 1992.

“Dansk Solarie Forening kan ikke lade det gå ubemærket hen, at risikoen ved at benytte solarium overdrives på det groveste,” siger Henrik Marx, formand for Dansk Solarie Forening (DSF).

Solarium nu i gruppe med rødvin og saltede fisk

“Solarium er nu placeret i samme risikogruppe som rødvin, saltede fisk og almindeligt sollys. Fordi solarium producerer det samme UV-lys som solen, er overforbrug af solarium – præcis som overforbrug af sollys – forbundet med en øget risiko for nogle typer hudkræft. Men for eksempel tyder forskningen på, at risikoen forbundet med at drikke rødvin eller andre typer alkohol er større,” forklarer Henrik Marx.

Uansvarlig sammenligning i medierne

“Det er komplet uansvarligt at sammenligne solarium med rygning eller arsenik, som flere medier har gjort,” påpeger Henrik Marx.

“Det er helt ude af proportion, at nogle medier har sammenlignet solarium med giftstoffer som arsenik, rygning og sennepsgas, når samme gruppe også tæller almindeligt sollys, rødvin og saltede fisk. De overskrifter vi har set, er så absurde, at det svarer til at skrive ‘Et glas rødvin er lige så dødeligt som sennepsgas’,” mener formanden for Dansk Solarie Forening.

Sollys i gruppe 1 siden 1992

“UV-lys fra et solarium er det samme som UV-lys fra sollys, der i øvrigt blev placeret i gruppe 1 i 1992. Derfor er det ingen overraskelse, at solarier nu kommer med i denne gruppe. Det er derimod vigtigt at slå fast, at det er overforbruget af UV-lys − hvad enten det kommer fra sollys eller solarium – der er forbundet med en forhøjede risiko for nogle former for kræft. Derfor tilråder Dansk Solarie Forening altid, at man nyder sol med omtanke,” siger Henrik Marx.

Dansk Solarie Forening i dialog med Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen

“Der skal tages hånd om risici, utryghed og misforståelser i forbindelse med virkningen af solarium. Formanden for Folketingets sundhedsudvalg Preben Rudiengaard har bedt Dansk Solarie Forening, Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen om at sætte os sammen for at finde en løsning, og det ser vi frem til,” fortæller Henrik Marx fra Dansk Solarie Forening.

Yderligere information

Kontakt Henrik Marx på tlf. 21 90 60 99 (direkte), tlf. 63 10 83 07 eller hm@dansun.dk.

IARC klassificerer stoffer ud fra deres carcinogene risiko for mennesker.

Gruppe 1: Stoffet er carcinogent for mennesker.

Gruppe 2a: Stoffet er sandsynligvis carcinogent for mennesker.

Gruppe 2b: Stoffet er muligvis carcinogent for mennesker.

Gruppe 3: Det kan ikke klassificeres, hvorvidt stoffets er carcinogent for mennesker.

Gruppe 4: Stoffet er sandsynligvis ikke carcinogent for mennesker.

Yderligere oplysninger og den fulde liste over klassificerede stoffer kan findes her: http://monographs.iarc.fr/ENG/Classification/index.php

International Agency for Research on Cancer (IARC) er en del af Verdenssundhedsorganisationen (WHO).

Kilde: IARC

Kræft og solarier

Her finder du henvisninger til en række relevante videnskabelige artikler, der er publiceret af anerkendte forskere i akademiske tidsskrifter.