Dansk forskning: Soldyrkere lever meget længere

Danske forskere vil offentliggøre ny undersøgelse der viser, at danskere der kan defineres som soldyrkere lever seks år længere.

Foruden den længere levetid viser undersøgelsen også, at soldyrkere har en lavere forekomst af både blodpropper i hjertet og knogleskørhed.

Stadig sol med omtanke
Vi har de seneste år set en vis grad af solforskrækkelse, og det er efter min mening at gå i den anden grøft, udtaler professor Børge Nordestgaard, der er en af forskerne bag den nye undersøgelse til Politiken, og han understreger i den forbindelse, at man stadig skal solbade med omtanke og undgå solskoldninger, ikke mindst hos børn og unge.

Kræftens Bekæmpelse ikke overbevist
Selvom den nye forskning omfatter 4,4 millioner danskere og i øvrigt bekræftes af Kræftens Bekæmpelses egen statistik, så mener Inge Haunstrup Clemmensen fra Kræftens Bekæmpelse ikke at det hermed er bevist, at det er solen der er årsag til den meget længere levetid. Hun udtaler til DR2 Nyheder, at man i Kræftens Bekæmpelse i årevis har vidst, at danskere med alm. hudkræft lever længere, men at en mulig forklaring kan være, at mennesker, der har råd og tid til at være meget i solen, ofte vil dyrke udendørs sport eller motion.

Læser Kræftens Bekæmpelse sine egne rapporter..?
Kommentar: Enten taler Inge Haunstrup Clemmensen fra Kræftens Bekæmpelse mod bedre vidende eller også læser hun ikke sine egne rapporter, for i Kræftens Bekæmpelses solvane-rapport fra 2012* kan man læse, at der ikke er signifikant sammenhæng mellem solbadning og husstandsindkomst, og at danskere ikke bliver solskoldede specielt ofte i forbindelse med udendørs idræt. Dermed er der heller ikke et sagligt belæg for spekulationerne om hvem der har tid og råd til at være meget ude i solen og dyrke idræt.

Det er tankevækkende, at Kræftens Bekæmpelse har siddet med denne viden i årevis uden at undersøge årsagen til at danskere med hudkræft lever meget længere end de såkaldt raske. Ikke mindst set i lyset af, at man i samme periode har brugt et trecifret millionbeløb på at skræmme danskerne væk fra netop sol og solarium…
Red.

*Kilde: Danskernes solvaner i den danske sommer 2012 – Solkampagnen | Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden

D-vitamin og solarier

Her finder du henvisninger til en række relevante videnskabelige artikler, der er publiceret af anerkendte forskere i akademiske tidsskrifter.