Alvorlige problemer i ucertificerede solcentre

Sikkerhedsstyrelsen har i dag offentliggjort, at en stikprøvekontrol har vist for høj UV-udstråling i seks solcentre. Sikkerhedsstyrelsen har derfor udstedt brugsforbud til de pågældende solarier.

Brancheforeningen Dansk Solarie Forening finder det alvorligt, at seks solcentre har benyttet solarier med for høj UV-udstråling, men det skal slås fast, at ingen af de seks centre er certificeret efter brancheforeningens skærpede regler.

“Der må ikke gås på kompromis med sikkerheden. Vi vil derfor opfordre ucertificerede solcentre til at tilslutte sig Dansk Solarie Forening for at få hjælp til at få bragt sikkerheden i orden. På den måde kan der sættes en stopper for de problemer, som Sikkerhedsstyrelsen her afdækker,” siger Henrik Marx, formand for Dansk Solarie Forening.

Dansk Solarie Forening er glad for Sikkerhedsstyrelsens indsats for at sikre, at sikkerheden er i orden for gæster i danske solcentre. Brancheforeningen har selv en certificeringsordning, der sikrer kontrol med, at certificerede solarier følger brancheforeningens skærpede regler.

“Ved at vælge et solcenter, der er certificeret af Dansk Solarie Forening, ved man som solariegæst, at solariet er kontrolleret og lever op til skærpede sikkerhedsregler,” siger Henrik Marx.

Dansk Solarie Forening repræsenterer hovedparten af den danske solariebranche. Certificering efter brancheforeningen skærpede regler er et krav til alle solarier under foreningens medlemmer.

Pressekontakt: Henrik Marx, formand for Dansk Solarie Forening, 21 90 60 99,  HYPERLINK “mailto:hm@sungroup.dk” hm@sungroup.dk