3 reddet ud af brændende solcenter

Danmark, 2. februar 2011

Sidst på eftermiddagen udbrød der brand i et solcenter i Glostrup og tre personer blev reddet ud og bragt til behandling på Rigshospitalet. Brandårsagen er indtil videre ukendt, men politiets teknikere er i gang med efterforskningen på stedet.

Brand i private og offentlige bygninger giver altid anledning til bekymring, specielt når der som her er tale om personskade. Det er endnu for tidligt at sige om branden skyldes fejl i installationen, brug af åben ild eller noget helt tredje, men vi følger sagen tæt” udtaler formanden for Dansk Solarie Forening, der med sin certificeringsordning for solarier også har fokus på brandsikkerhed.

Alle DSF-certificerede centre skal, foruden myndighedernes krav, også opfylde en række ekstra krav, der skal forhindre brand i solarierne.
Det brandhærgede solcenter i Glostrup var ikke DSF-certificeret, men det er endnu for tidligt at sige, om de ekstra krav til brandsikkerhed, kunne have forhindret den opståede brand.